Demonstratie Paardenreddingboot / Overzicht 2024 / 200 JAAR KNRM extra Demonstratie 25 april

Datum en tijdstip in 2024:

ma 19 februari om 17.00 uur, za 30 maart om 11.00 uur, do 25 april 200 JAAR KNRM, do 2 mei om 17.00 uur, za 18 mei om 17.00 uur, za 22 juni om 11.00 uur, wo 17 juli om 19.00 uur, za 27 juli om 16.00 uur, wo 14 augustus 17.00 uur, do 29 augustus om 19.00 uur, ma 16 september 19.00 uur, za 26 oktober om 17.00 uur, ma 23 december 2024 om 14.00 uur

De start is bij het Maritiem Centrum in Hollum. Lancering op het strand aan het einde van het Tjettepad, Hollum.

Tijdens de demonstratie trekken 10 paarden de Reddingboot over het strand door de branding in zee!

Advies: zet je auto op de parkeerplaats Jan Jacobsweg en loop achter de boot aan over de Tjetteweg naar het strand. Het is maar een kilometer. Bij de dijk is maar voor een beperkt aantal auto's parkeergelegenheid. 

De paarden starten bij het boothuis bij het Maritiem Centrum Abraham Fock aan de Oranjeweg 18, te Hollum.

Datum en tijdstip is onder voorbehoud van de weersomstandigheden.

De demonstratie van de Paardenreddingboot Ameland is elke keer weer een publiekstrekker. Vanaf het Suudwest strand in Hollum wordt dan de reddingboot Abraham Fock gelanceerd door paarden, zoals dit tot 1988 op Ameland ruim 150 jaar gebeurde bij reddingsacties op zee. De demonstratie van de paardenreddingboot heeft een extra lading door het ongeluk op 14 augustus 1979 waarbij 8 paarden verdronken bij de lancering van de reddingboot.

14 augustus 1979
Op 14 augustus 1979 omstreeks 20.00 uur werd de paardenreddingboot opgeroepen om te hulp te schieten bij het in nood verkerende Duitse schip Windspiel 4. Er stond op dat moment een stormachtige wind uit het zuidwesten en er was een sterke ebstroom. Het ging bij de lancering van de boot echter goed mis. Voor de mannen van de paardenreddingboot het in de gaten hebben zuigt het water de oplegger en de paarden voor hun ogen de diepte in. Reddingspogingen van de mannen zijn tevergeefs, de slipketens die in noodgevallen horen los te gaan functioneren niet. Binnen enkele minuten gingen de paarden met oplegger naar beneden.

De mannen op de reddingboot hadden op dat moment nog niets in de gaten van het ongeluk en wisten de 4 opvarenden van het Duitse schip te redden. Het jacht werd meegesleept naar de Ballumerbocht. Daar werden ze opgewacht door de politie die de mannen op dat moment moest vertellen dat er een ongeluk was gebeurt waarbij 8 paarden waren verdronken.

 

De volgende dag werden de paarden naar het strand gesleept en werd het vervoer naar een destructiebedrijf in Bergum voorbereid. Op verzoek van de boeren worden de paarden echter begraven nabij de plek van het ongeluk en herinnert een plaquette in de duinen meer dan 40 jaar na dato aan hun dood.

Het ene fatale ongeluk in ruim 150 jaar dat er in het reddingswezen van Ameland met paarden werd gewerkt betekende bijna het einde van de lancering van de paardenreddingboot. De KNZHRM (nu KNRM Ameland) kreeg veel kritiek over de inzet van paarden bij deze gevaarlijke situaties. Mede op aandringen van de Amelander voerlieden besloot de reddingmaatschappij na een grondige evaluatie toch met paarden te blijven werken. Een nieuwe snelle reddingboot die in 1988 in gebruik werd genomen betekende het einde van het gebruik van de paardenreddingboot bij reddingsacties. Dankzij de Stichting Paardenreddingboot Ameland is de lancering van de paardenreddingboot elk jaar ongeveer 10 keer te zien tijdens demonstraties.

 

 

 

 

 

 

De zekerheid van: